Derfor skal GLEIF-godkendte registreringsagenter altid bruges!

EU’s lov om LEI-koder for juridiske enheder trådte i kraft 3. januar 2018. Dette dækker over handelssteder, investeringsselskaber og formidlere der spiller på de finansielle instrumenter (MiFID II) og forordningen (MiFIR). Formålet er at opnå en juridisk enhedsidentifikator (LEI) som skaber en højere gennemsigtighed indenfor transaktionsrapportering mellem de juridiske enheder og investeringsselskaberne i mellem. Det præciseres af Den Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA), at investeringsselskaberne bør få LEI-koderne fra deres kunder, inden de leverer deres ydelser eller services, som vil skabe en rapporteringsforpligtelse udført på vegne af disse kunder.

Selve oprettelsesprocessen, direkte hos LOU’erne, har vist sig at være for omfattende og besværlig for mange virksomheder. Dette gælder specielt ved at skulle kunne læse og forstå engelsk eller tysk, da man her får stillet en række spørgsmål, som er på et andet sprogligt niveau, end det man normalt benytter sig. Disse spørgsmål går oftest ud på den juridiske konstellation af virksomheden og dennes ejerstruktur, samtidig med at man skal fremsende de forespurgte dokumenter.

For at strømline udstedelsen af LEI koder, har GLEIF oprettet begrebet ”registreringsagent”. En registreringsagent hjælper den juridiske enhed (Virksomhed, fond, forening ol.) med at få adgang til LEI-netværket via de lokale driftsenheder (LOU’erne) og klarer altså alt det praktiske, validerer dataene og sørger for at alle juridiske forhold stemmer overnes.

Registreringsagentens rolle i det globale LEI-system, er direkte forbundet med de LEI udstedende organisationer (LOU’erne). Registreringsagenten kan vælge at samarbejde med en eller flere LEI udstedende organisationer for at sikre, at kundernes behov for LEI-tjenester altid opfyldes og samtidig gøre det muligt at give kunden den bedst mulige service. Modsat LOU’erne hvor man må tage hvad man kan få og samtidig selv skal stå for at holde sine data juridisk opdaterede og holde sig orienteret om nye lovgivninger.

Mulige opgaver udført af en registreringsagent omfatter:

  • Have en platform for nem udstedelse af LEI-koder, der gør det
    problemfrit for de juridiske enheder at ansøge om en LEI-kode.
  • Klare kommunikationen mellem enhederne og de udstedende
    organisationer på det lokale sprog – f.eks. på dansk
  • Behandle og modtage sikker betaling for udstedelse eller fornyelsen
    af en LEI-kode
  • Ansvar for dataindsamling eller aggregeringstjenester fra de
    relevante autoritative myndigheder. (Referencedata fra den
    juridiske enhed, der ønsker at opnå et LEI, er valideret med en
    lokal autoritativ kilde – f.eks. erhvervsstyrelsen – inden
    udstedelse af en LEI, der er i overensstemmelse med LEI-
    standarden.)
  • Validere de retlige enhedens referencedata fra en juridisk enhed,
    der ønsker at opnå en LEI.

I Danmark har vi tre officielle registreringsagenter som er godkendt af GLEIF. Klik her for at besøge den mest anvendte hjemmeside nu!

You may also like...

1 Response

  1. 23. oktober 2019

    […] Hvis du vil læse lidt om hvorfor man altid skal benytte sig af GLEIF-godkendte udbydere, kan du læse med her: https://www.danskleikode.dk/2019/02/20/derfor-skal-gleif-godkendte-registreringsagenter-altid-bruges… […]